Geopend in 2003 is het Medisch Centrum Donk in 10 jaar tijd uitgegroeid tot een bloeiend knooppunt binnen de basis gezondheidszorg, de zogenoemde eerstelijnszorg. Niet alleen ‘onder-een-dak’, maar, veel belangrijker, de verschillende ‘soorten’ zorgverleners werken ook ongedwongen en op een natuurlijke manier met elkaar samen. Dat is beter voor de patiënt. Een unicum in de wijde omgeving.

Inmiddels is het zorgaanbod uitgebreid met meer specialistische zorg, zoals psychotherapie, om aan de vraag voor deze tweedelijnszorg in de buurt te voldoen.

Jaarlijks hebben de zorgverleners gezamenlijk een nascholing over samenwerking en over geïntegreerde zorgverlening aan de patiënt. Door de vele onderlinge contacten is er een veel betere kennis van elkaars sterke en zwakkere punten, zodat het beste plan voor een zorgprobleem ontstaat. Voorlichting over preventie en inzet van de patiënten zelf in overleg met de zorgverlener worden steeds belangrijker. Wij stimuleren ten zeerste dat als er een mogelijkheid is, patiënten hun auto laten staan en met de fiets of te voet naar het Medisch Centrum komen!

Het Medisch Centrum heeft al eens de BCG Toegankelijkheidsprijs in de wacht gesleept voor gerenoveerde gebouwen met een openbare functie. De koffieautomaat in de wachtruimte moest weleens vervangen worden vanwege het veelvuldig gebruik door patiënten en in 2012 werden de nieuwe bovenverdieping en het centrale aanmeldsysteem in gebruik genomen.

We hopen dat het kleurige en vrolijke interieur en de ruime spreek/onderzoekskamers het voor patiënten in hun omstandigheden het makkelijker maakt over de drempel te stappen.

Natuurlijk kunnen we het niet alle patiënten altijd naar de zin maken. Wij als hulpverleners zijn ook gewoon mensen. Wij staan open voor kritiek en kunnen er iets mee als het opbouwend is.

Samen proberen wij voor patiënten hun zorgvraag mede op te lossen. In dit gebouw willen we continuïteit van zorg geven: op naar de 25 jaar!